Svar: Dagsrytme pige på snart 6 måneder
10. maj 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtig dejligt at jeres datter har sovet igennem og de sidste måneder har klaret sig uden mælk om natten. Jeg bliver dog nødt til at sige, at du ikke kan forvente at det fortsætter og at det vil være helt naturligt at din datter skal have mælk sen aften og tidlig morgen ...
Det handler om at hun skal igang med at have mere skemad, hun skal have mere og mere fast føde i løbet af dagen og stille og roligt vil skemaden derfor fylde mere og mere og antallet af flasker om dagen trappe ud. Men samtidig er hendes væskebehov også stort og hun vil ikke kunne drikke vand og mælk nok, hvis hun kun skal drikke det af en kop. For at sikre hende plads nok til skemaden om dagen og samtidig sikre hende væske/mælk nok, så vil det derfor være nødvendigt at hun drikker mælk sen aften og tidlig morgen. Og at sove igennem betyder derfor at sove 5-6 timer, måske 7 timer, hvis man er rigtig heldig uden at få mælk ...
Så når din datter begynder at vågne kl 22, så kan det både handle om at hendes rytme stille og roligt skal ændre sig, så hun bliver puttet senere til natten, men det kan også handle om at hun har brug for at få en flaske der, hvorefter hun så vil kunne sove natten igennem :)
Mit forslag til en dagsrytme til et barn på 6 måneder ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover måske lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30 som nu
Frokost 12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur kl ca 14
Eftermiddag 16.30: tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på og får ofte også stadig en flaske her
Sover måske 1/2 times til eller powernappen her springes over.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt jeres mad og at I spiser sammen om aftenen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Din datter har sandsynligvis nogle dage brug for en powernap sidst på eftermiddagen eller først på aftenen og kan andre dage springe den over. Og det er altid en svær periode, når børn skifter mellem at sove 3 lure til kun at sove 2 lure og det lyder som om at der er der I er lige nu ...
Hvis hun nogle dage sover 3 lure, så vil det være naturligt at hun går sent i seng, måske først er parat til at sove kl 21 eller senere og de dage hvor hun springer luren over, vil hun naturligt gå tidligere i seng. Og lige nu er du nødt til at være lidt fleksibel her ...
Når hun bliver 7 måneder, så vil flaskerne i løbet af dagen trappes ned og det vil ofte være passende med fire flasker i døgnet. Disse fire flasker ligger ofte hensigtmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften, fordi de på den måde sikrer hendes behov for mælk og væske og samtidig giver plads til mere rigtig mad i maven i løbet af hele dagen ...
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om hvad du kan forvente og at du således er hjulpet lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske