Svar: Dagsrytme pige på snart 6 måneder

10. maj 2012

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er rigtig dejligt at jeres datter har sovet igennem og de sidste måneder har klaret sig uden mælk om natten. Jeg bliver dog nødt til at sige, at du ikke kan forvente at det fortsætter og at det vil være helt naturligt at din datter skal have mælk sen aften og tidlig morgen ...

Det handler om at hun skal igang med at have mere skemad, hun skal have mere og mere fast føde i løbet af dagen og stille og roligt vil skemaden derfor fylde mere og mere og antallet af flasker om dagen trappe ud. Men samtidig er hendes væskebehov også stort og hun vil ikke kunne drikke vand og mælk nok, hvis hun kun skal drikke det af en kop. For at sikre hende plads nok til skemaden om dagen og samtidig sikre hende væske/mælk nok, så vil det derfor være nødvendigt at hun drikker mælk sen aften og tidlig morgen. Og at sove igennem betyder derfor at sove 5-6 timer, måske 7 timer, hvis man er rigtig heldig uden at få mælk ...

Så når din datter begynder at vågne kl 22, så kan det både handle om at hendes rytme stille og roligt skal ændre sig, så hun bliver puttet senere til natten, men det kan også handle om at hun har brug for at få en flaske der, hvorefter hun så vil kunne sove natten igennem :)

Mit forslag til en dagsrytme til et barn på 6 måneder ser derfor således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover måske lidt videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30 som nu

Frokost 12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk ...

Annonce

... eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop

Flaske og puttes til middagslur kl ca 14

Eftermiddag 16.30: tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på og får ofte også stadig en flaske her

Sover måske 1/2 times til eller powernappen her springes over.

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt jeres mad og at I spiser sammen om aftenen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.

Din datter har sandsynligvis nogle dage brug for en powernap sidst på eftermiddagen eller først på aftenen og kan andre dage springe den over. Og det er altid en svær periode, når børn skifter mellem at sove 3 lure til kun at sove 2 lure og det lyder som om at der er der I er lige nu ...

Hvis hun nogle dage sover 3 lure, så vil det være naturligt at hun går sent i seng, måske først er parat til at sove kl 21 eller senere og de dage hvor hun springer luren over, vil hun naturligt gå tidligere i seng. Og lige nu er du nødt til at være lidt fleksibel her ...

Når hun bliver 7 måneder, så vil flaskerne i løbet af dagen trappes ned og det vil ofte være passende med fire flasker i døgnet. Disse fire flasker ligger ofte hensigtmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften, fordi de på den måde sikrer hendes behov for mælk og væske og samtidig giver plads til mere rigtig mad i maven i løbet af hele dagen ...

Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om hvad du kan forvente og at du således er hjulpet lidt videre på vej :)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to